2013. november 27., szerda

AMIKOR FÉNY SZÖKIK A BETONDZSUNGEL TÖMBJEI KÖZÉ - A NAPFÉNY ÍZE

Példaértékű, és elgondolkodtató lehet az a tény, hogy egyes nincstelen emberekben hegyeket megmozgató akarat van, még földi életpályájuk alatt eljutnak „A” pontból „Z”-be, azok pedig, akik például. „F” pontba születnek gyakran csak „N”-ig jutnak, vagy addig sem. Nem általánosítás ez, csak érdekesség. Nem materiális megvilágításban kell nézni eme tézist, hanem elsősorban lelkiben. A jelentős számú jamaikai előadók mindegyikének kalandos élete megtöltene egy-egy vastag könyvet, melyek közös vezérgondolata, és mondanivalója az élet célja a küzdés maga eszmében gyökerezik. A mondás, miszerint mindenki egyenlő esélyekkel indul, sosem volt igaz.

Jamaika sorsának meghányattatása is Kolumbusz partralépésével kezdődött, aki, ha hihetünk a feljegyzéseknek, akkor 1494-ben vetette meg lábát Jamaika forró homokjában, az első kolóniát 1509-ben hozták létre, majd másfél évszázaddal később, 1655 környékén jöttek a britek és hazazavarták a spanyolokat. Ekkor az ország népességében még a fehérek voltak többségben, viszont az angolok betelepítettek jó párezer fekete rabszolgát Afrikából és igába hajtották őket, hogy hamarosan a világ cukortermelő nagyhatalmává váljanak. A XIX. század elejére csaknem húszszorosa lett a feketék száma a fehérekhez képest. A folyamatos lázadások és felkelések következtében 1834-ben betiltották a rabszolgaságot, majd 1838-ban a korábbi rabszolgákat is felszabadították és egyenjogúsították. Háromszáz éven keresztül az egykori Santiago de la Vega nevét viselő Spanish Town volt Jamaika fővárosa, egészen addig, amíg a kormány 1872-ben áttette a székhelyét Kingstonba. 1958-ban a Nyugat-Indiai Szövetség tartománya lett, majd 1962. augusztusában a Brit Nemzetközösség független tagja, Jamaika a jamaikaiaké.

Az ország gazdasági, szociális, kulturális képét jelentősen befolyásolta két szembenálló párt, az Alexander Busmante vezette Jamaikai Munkás Párt (Jamaican Labour Party – JLP) és a Norman, majd fia, Michael Manley vezette Nemzeti Néppárt (People’s National Party ­ PNP) között a hetvenes évek elején zajló politikai és fizikai forrongás, harcok.

A szigetország a Karib-térség harmadik legnagyobb szigete, Kubától 150, Haititől 180 km-re. Csupán 10 991 négyzetkilométeren terül el, népessége csaknem 3 millió fő. Az ország fő bevételi profilja a bauxit, alumínium, cukor, banán, rum exportjából áll.

Bár Jamaikát gyakran a rasztákkal azonosítják, vallási tekintetben meglehetősen megosztott a közösség - keresztények, római katolikusok, protestánsok, iszlámok (csak kevés számban), buddhisták mellett csak kb. 5 %-ban jegyzik a rasztafariánus vallásúakat. A vallás eredete Marcus Garvey (1887-1940) politikai vezető, újságíró és I. Hailé Szelasszié etióp császár (1892-1975) mítosza köré épül.

Marcus Garvey nevéhez a „Vissza Afrikába” mozgalom előmozdítása fűződik („Szemetek Afrikára vessétek…), mely az Afrikából behurcolt emberek őshazájukba való visszatérést, gyökereik és lelki békéjük meglelését ígérte. A vallás névadója pedig Ras Tafari, akit később, miután Etiópia császára lett I. Hailé Szelassziénak hívtak. A hívők szerint ő maga az Isten, Jézus Krisztus reinkarnációja: Jah, Jehova nevének rövidített formája. A raszták legfontosabb írásos forrása a Holy Piby, azaz a Fekte Ember Bibliája, 1924-ben jelent meg, melyet Robert Athlyi állított össze. A raszták szerint a feketék most a fehér Babilon éjsötét árnyékában élnek, Babilon jelképezi az elnyomó rendszert, a kizsákmányolást, harácsolást, élvhajhászatot, korrupciót. Ezért kell a rasztáknak kivonulniuk Babilonból és felkutatni, visszatérni eredeti, etiópiai gyökerükhöz. Ez a kivonulás lett volna a magasztos Exodus. Hirdették továbbá a feketék felsőbbrendűségét, hogy a közelgő Armageddon után ez a nép fogja uralni az egész világot, ugyanúgy, ahogy a kezdetekkor, a teremtést követően tette.

A raszták létrehoztak egy sajátos életstílust meghatározó szabályrendszert, mely magában foglalta a táplálkozást, higiéniát és hozzákapcsolták a vallási tanokhoz. E szerint arra buzdították társaikat, hogy hagyjanak fel az alkoholfogyasztással, dohányzással, ne egyenek húst, kiváltképp’ disznóhúst, ne egyenek rákféléket, tengerben élő ragadozókat, húsevőket, ne használjanak ételízesítőket. A tiszta, természetes eredetű ételeket ital-nak nevezték. Megtiltották továbbá a haj fésülését és levágását is. Tanaikhoz és hirdetésükhöz gyakran Bibliai idézeteket, történeteket vettek alapul, így volt ezen esetben is, Mózes III. könyvének részletéből (25:5): Ne nyírjanak kopaszságot a fejükön, szakálluk szélét le ne messék, és a testükbe vágásokat ne vágjanak.” A raszta-fürtök kötélszerű fonatait „dreadlock”-nak nevezték, melynek eredeti jelentés „rémisztő fonat”. Az ige hirdetői arra buzdították híveiket, hogy ilyen hajviselettel űzzenek gúnyt a hitetlenekből. A zöld-sárga-piros színű etióp császári zászlón lévő Júda oroszlánja is dreadlockokból álló sörénnyel rendelkezik. A hagyomány szerint az Etiópiába távozó zsidók Júda törzséből származtak, melynek jelképe az oroszlán volt. A zászló színei a Garvey mozgalomra is visszavezethetők, mely szerint a piros a győzelem színe, ill. a mártírok véréé (tűz), a citromsárga az anyaföldi élet boldogsága (napfény maga), a zöld Etiópia, az ígéret földje (természet), a fekete pedig Afrika.

 

A mariuhuanát, ganját magasztos növénynek tartották, sokféle jelzővel illették ­ bölcsesség növényének, szent növénynek, kehelynek hívták és szintén találtak hozzá kapcsolódó utalást a Bibliában, például Zsoltárok 104:14: „Az ki füvet sarjaszt a barmoknak és növényeket az embereknek hasznára, hogy eledelt vegyenek a földből.” Szívták cigarettában (spliff), vízipipában, teát is készítettek belőle. A ganja-szívást nem szórakozásból művelték, hanem, hogy közelebb kerüljenek Jah-hoz, Biblia olvasás közben, hogy jobban el tudjanak mélyedni. Természetesen úgy is lehet valaki rasztafari, hogy nem fogyaszt marihuanát. Jamaikában ma törvény tiltja a ganja-fogyasztást, de a hatóságok elnézőek a rasztafarikkal szemben.

A raszta dalokban gyakran alkalmazott sajátos szlengben leggyakrabban előforduló kifejezések az I and I, azaz az én és én, tehát mi. Helyettesíti a me, you, my névmásokat. A mi, ti, ők személyes névmásokat megkülönböztetőnek, elválasztónak tartják, ezért helyettük az univerzális „I and I”-t használják. Az I-ration a teremtés (creation), az I-rits a szellem (spirit), az I-sire a vágy (desire), az I-ses a dicsőítés (praises), stb… további nyelvi érdekességek: Yanks jelentése Thanks (köszönet), a Yife az Life (élet), Yeah Man! jelentése úgy van, rendben, oké, jól mondod, Respect – jelentése tisztelet, találkozáskor öklüket összeütve ezzel köszöntik egymást, Irie – jó, szép, kellemes. A jamaikai szlengben a Jesus szó a pénz neve, mivel az ő meglátásuk szerint a fehér ember valódi istene, Jézusa a pénz. So Jah seh! ­ kb. Isten engem úgy segéljen!

Roppant mód szűkös volt a jamaikai fiatalok előtt álló perspektívák lehetősége. Az anyákat már jogosan tölthette el büszkeség, ha fiúgyermekük tizenhat éves koráig kihúzta lesittelés nélkül, vagy ha megérte a huszadik életévét és nem vált a gang áldozatává. Maradt a nyomornegyedekben való bandákba verődés, gangelés, az utcákon gyakran villant a penge. Sokuk számára a posványból való kiemelkedés lehetőségét, a gondolkodásra, önkifejezésre való inspirációt a zene akol-menedéke hozta el. Sokan törtek előadói pozícióra, viszont a lemezfelvétel és kiadás megfizethetetlen volt számukra, a helyi rádióadók előtt pedig kígyózó sorok álltak. Számukra adott lehetőséget az akkoriban beinduló sound system mozgalom, ill. a friss, új műfajok a ska, majd a reggae.

Ha Jamaika, akkor reggae-zene. Sokak számára nem tiszta azonban, hogy a reggae-t megelőzte a ska, mely már az ötvenes évek végén felütötte fejét a standard jamaikai zenei műfajok –mento, calypso­ mellett, ill. azok vegyüléseként, enyhe megbolondításaként. Az ’50-es években a jamaikai fiatalok ráuntak arra az Amerikából áradó lötyögős, finomkodós zenékre, amiket az akkori rádióállomások sugároztak. Ezért kutatni kezdtek és megfelelő időjárási viszonyok esetén sikerült a nagyobb adókörzettel rendelkező Miami és New Orliens-beli rádiók műsorait fogni. Ezek viszont már a nyersebb, pörgősebb, blues zenéket játszották, olyan előadókat, mint Chuck Berry és Fats Domino. Ez teljesen felvillanyozta a fiatalokat és a jamaikai együttesek eleinte ezeket a R&B témákat kezdték kopírozni, felturbózni, összeolvasztani hazai ízekkel, főleg energikus jazz-ötletekkel, melyeket a fúvós szekció támogatásával sikerült interpretálni. Ebből a vonulatból emelkedett ki 1956 táján egy ska-nak nevezett hibrid. Ernest Ranglin, a jazz-gyökerekkel rendelkező kiváló teljesítményű gitáros állítása szerint a szót és elnevezést a zenészek találták ki, az aláfestésként alkalmazott gitárpengetést eleinte csak „skat! skat! skat!”-ként imitálva. A ska tizenkét ütemes blues shuffle volt, gyors ritmusú, gitárt felfelé pengetve, harmadik ütemben tompított akkorddal vagy zongoraleütéssel. Eleinte csak a pattogó ritmus és táncolhatóság számított, a zenén volt a fő hangsúly, a szöveg bármi lehetett, ami feküdt a ritmusra: közmondások, példabeszédek, desztillált revivalista prédikációk, bibliai versek, viccek, használati utasítások részletei, moziplakátokon, vagy a müzlisdobozokon olvasott reklámszövegek, sportújságok szalagcímei, ősrégi obeah eskük, népi gyógyászati receptek, rasta krédók, bármik.

A skával együtt elindult egy új mozgalom, a sound system, mely szó szerint az utcastílust propagálta. Az ambíciózus DJ-k és szelektorok felpakolták a cuccaikat ­hi-fi, lemezjátszó, lemezek, hangládák­ egy teherautó platójára és körbeutazták az egész szigetországot, nyomva az általuk legmenőbbnek tartott zenéket. Riddimnek nevezték a zenék dob és basszus képezte alapját, ill. a riddim-to-riddim kifejezés a táncban élt, jelentése fenék-a-fenékhez. A szelektor pakolta a zenét a lejátszóra, vagy csak adogatta a deejay-nek, aki nyomta a zenét és ő beszélt, ordibált a szövegre (igen, itt a DJ szövegelt), fokozta a hangulatot. A DJ dallamos kántálását a zenére toasting-olásnak hívták, a toasting hasonlít a sokkal később kialakult rapre. Persze, abban a nyomorban komoly anyagi bázissal és jó kapcsolatokkal kellett rendelkeznie annak, aki ilyesmire adta a fejét, mert nem volt egyszerű lemezekhez jutni, így ezek elsősorban vállalkozó szellemű lemezbolti dj-k voltak, akik mindenféle fura és vicces, szinte képregényhős-szerű névvel cimkézték fel magukat és egyesek még fellépő ruhát is kreáltak maguknak (V-Rocket, Prince Buster, King Edwards). A sound systemek nyomatták a vidám hangulatú rögtönzött utcabálokat, viszont harcoltak is egymással a mind szélesebb közönségért és hírnévért. Az eszközökben nem válogattak, lekaparták saját lemezeikről a cimkéket, hogy a többiek ne tudják lelesni, hogy mi is az a finom muzsika, amit éppen pörgetnek és tombol rá a tömeg. Megkárosították egymás hangcuccát, a későbbiekben pedig már addig fajult, hogy beépített embereket küldtek a közönségbe, akik felbujtó, negatív kritikákat terjesztettek a közönség között, fújoltak.
  

Sir Coxsone Dodd – sound system tulaj, lemezboltos, producer, ska és reggae műfaj terjesztő, Bob Marley felfedezője
A két legkiemelkedőbb sound system Sir Coxsone Dodd (Clement Seymour Dodd) és Arthur Duke Reid birtokában volt, ők adták a legnagyobb bulikat, ifjú titánként emelkedtek ki a mozgalom nagy nevei közül. Reid félelmetes, rossz hírű ember hírében állt, állítólag kapcsolatban volt a new york-i és a miami-beli fekete alvilággal. Öltözékével és goromba, feltűnő stílusával ő maga is rájátszott a gengszter imidzsre. Dodd azonban épp’ az ellentétje volt, szerényebb, ugyanakkor mégis izgalmasabb, eredetibb figura. Ők mindketten kiadót alapítottak és producerként dolgoztak. Dodd Amerikában ismerkedett meg a rhythm & blues-zal, hazatérve az amerikai lemezeket forgatta sound system fellépései során. A reggae 1968-as előretörésével ő is a csúcsra került (kiadóját Studio One-ra keresztelte), ő fedezte fel Bob Marley-t, míg Reid visszautasította. Reid is sikeres producer és a Treasure Island kiadó feje lett (előzőleg a Treasure Island Liqours nevű italbolt tulaja volt). Dodd-nak később már szüksége volt biztonsági emberre is, aki az utcai fellépések során szemmel tartja a hifit és ügyel a rendre.

Prince Buster – A ska legvagányabb énekese, egyik dala a brit 2-tone banda, a Madness névadója
Ez a biztonsági ember a korábbi bokszoló Cecil Bustamente Campbell lett, aki Prince Buster néven énekesi pályára lépett és a ska egyik legkiválóbb előadója lett, kb. húsz sláger fűződik a nevéhez ­többségük a Blue Beat-nél jelent meg­, köztük olyanok, mint a ’63-as Madness, amelyet az angol, ún. másodgenerációs ska, a 2-tone színtér legjelentősebb zászlóvivője saját nevének választott, ill. a One Step Beyond szintén Buster szerzeménye, ezt az első lemez címéhez vette kölcsön a Madness. Dalait feldolgozta még a The Specials (Too Hot, Enjoy Yourself) és a The Beat (Rough Rider, Whine and Grine) is. 1964-ben Muhammad Ali hatására felvette az iszlám hitet, viszont a skát követő, abból kinőtt rasztafáriánus reggae-vel éppen ezért már nem tudott mit kezdeni. Egy időre háttérbe szorult, majd 1979-ben újra előtérbe került, amikor az előbb említett brit zenekarok újra behozták a skát a köztudatba és Nagy-Britannia, majd az egész világ újra felfedezte magának a műfajt. Sokan kíváncsiak voltak a gyökerekre, a klasszikus előadókra és a kiindulási pontot Prince Buster jelentette. Angliában a skinhead és mod fiatalok szubkultúrájának legfontosabb alkotóeleme lett, falták a ska és reggae zenéket.

Prince Busterrel való zenés üzengetésükről híresült el Derrick Morgan, aki ezen túl még arról is híres, hogy 1960-ban az országos slágerlista első hét helyén az ő dala állt.

A ska zenei krémjét tömörítő csoportosulás volt a The Skatalites, akik Coxsone Dodd zenei műhelyében alkottak, de hanganyagaik közül csak a későbbi válogatások terjedtek el. ’63 és ’65 között voltak a csúcson. A kollektívát a következők alkották, több-kevesebb rotációval: Jackie Mittoo billenytűs, Don Drummond, Rico Rodrigez, Rupert Dillon, pozan, Roland Alphonso, Gaynair és Tommy McCook tenorszaxofon, Raymond Harper, Johnny „Dizzy” Moore és Baba Brooks trombita, Karl Bryan, Hedley Bennett és Lester Sterling altszaxofon, Thephilis Beckford és Gladstone Anderson billentyűs hangszerek, Ernest Ranglin és Jah Jerry gitár, Cluette Johnson basszusgitár, Drumbago és Hugh Malcolm dobok. Szükség esetén Lord Tanamo és Tony DaCosta énekelt. Lord Tanamo először a menőn hangzó Satellites nevet javasolta, mintegy utalva az USA és USSR között éppen zajló űrprogram-versengésre, az ötleten Tommy McCook csavart egyet és így lett Skatalites, mely először poénnak indult, de így maradt.

A kor ska nagyjai sorához tartozott még Laurel Aitken (1927 – 2005), aki Boogie In My Bones c. dalával elsőként vezette a slágerlistákat, így kivívta a ska keresztapja jelzőt, majd áttelepült Londonba, ahol Boss Skinhead néven tisztelték, haláláig koncertezett, sok sláger fűződött a nevéhez. Az első jamaikai világsláger Desmond Dekker és zenekara a The Aces nevéhez fűződik (1941 – 2006) Israelites címmel, valamint a mai napig aktív Jimmy Cliff, aki a The Harder They Come című film szereplőjeként és annak dalai révén híresült el, jelentős szerepet játszva ezáltal a ska és reggae terjesztésében.

Desmond Dekker – az első jamaikai világsláger, az Israelites szerzője és előadója
A történetírók a ska három nagy hullámát különítik el, az első hullám a jamaikai tradicionális ’60-as évekbeli ska, a második hullám a brit The Specials által alapított 2 Tone Records-ról elnevezett 2-tone éra, ill. az utolsó, harmadik hullám a nyolcvanas években alakult, sikereiket a kilencvenes években elérő amerikai zenekarokhoz fűződik.

A The Specials nevű formáció 1977-ben alakult Jerry Dammers dalszerző-billentyűs, Lynval Goldin gitáros, vokalista, Sir Horace „Gentleman” Panter basszeros alapítókkal és néhány gyorsan váltakozó társ közreműködésével Nagy-Britanniában, Coventry-ben. Eleinte The Automatics, The Coventry Automatics néven tolták a rock és reggae egyvelegét. Két éven belül héttagúvá bővült a csapat, beszállt Terry Hall (ének), Roddy „Radiation” Byers (gitár), John Bradbury (dob) és Neville Staples (ének), ekkor már a The Specials AKA nevet használták, majd végül szimplán The Specials-re módosították. Zenéjük vegyítette a hazájukban tomboló punk-őrület dühös energikusságát és a ’60-as évek jamaikai ska zenék ritmusosságát, frissességét. Szövegeikben a rasszizmus, faji ellentétek-egyenlőségek, születés-szabályozás, házasság, nagyvárosi erőszak, bűnözés, munkanélküliség témaköreit boncolgatták. Mindehhez tökéletes divatot építettek maguk köré, mely utalt a klasszikus jamaikai előadók stílusára, ill. a ska eredeti brit közönségére, a mod-okra: öltönyt, egyenes nyakkendőt, lapos tetejű kalapot és bebújós papucscipőt viseltek. A zenekarnak kiugrási lehetőséget Joe Strummer biztosított, aki 1978-ban meghívta őket, hogy legyenek a The Clash előzenekara. Hamarosan Jerry Dammers billentyűs megalapította saját kiadóját a 2 Tone Records-ot, mely ügyesen összefogta a brit ska-színtér jeles képviselőit, és eme műfajt az ő kiadójáról nevezik 2-tone ska-nak. Jellegzetes még a kiadó, ill. az első két albumon feltűnő fekete-fehér sakk-tábla mintás design, mely szintén a színtér jelképévé, ismertetőjelévé vált.

A műfaj és kiadó alapító The Specials tagok, első lemezük borítójának hátulján
Első albumuk 1979-ben jelent meg Elvis Costello produceri bábáskodásával, mely tökéletesen tükrözte mindazt, ami a zenekart jellemezte, mind image-ben, mind zeneileg, afféle műfaji instant best-of ként is értelmezhető. Olyan kiváló darabok sorakoznak itt, mint a Toots and Maytals-féle reggae klasszikus Monkey Man beskásítva, a Prince Buster féle megvadított Too Hot. Dandy Livingstone A Message To You Rudy c. dala egyszerűen cool, a faji egyenlőséget lazán megjelenítő Doesn’t Make It Alright, az üvegtöréssel berobbanó városi erőszakkal foglalkozó dallamvilágát tekintve abszolút sláger Concrete Jungle, ill. az elképesztően szellemes és gyors (Dawning Of A) New Era.

Második albumuk 1980-ban jelent meg More Specials címmel, mely zsenialitásában az elsőhöz mérhető, viszont szándékosan sokkal eklektikusabbra vették annál. Ekkor ismerik el, hogy a műfaj veszélye, hogy hamar klisébe fordulhat, ezért a már védjegyükké vált dalok közé olyan ínyencségeket pakoltak, mint a hajtós punk-ska szám a Rat Race, a dúdolásra késztetó és egyszerre baljós hangulatú Man at C&A, a lazulós reggae Do the Nothing, a később Amy Winehouse által is előadott Hey, Little Rich Girl!, a giccses ám refrénjében mégis az „it’s all a load of bullocks”-t (nagy szar ez az egész) kántáló Pearl’s Cafe, a filmzenés hangulatú Stereotypes, a katasztrofális repülőgéputat elmesélő lágy liftzene International Jet Set. És persze itt is akad egy old-school feldolgozás, az 1949-ben íródott, majd ’63-ban Prince Buster által elskásított Enjoy Yourself.




„This town, is coming like a ghost town 

All the clubs have been closed down 

This place, is coming like a ghost town 

Bands won't play no more 

too much fighting on the dance floor 



Do you remember the good old days before the ghost town? 
We danced and sang, and the music played in a de boomtown 

This town, is coming like a ghost town 
Why must the youth fight against themselves? 
Government leaving the youth on the shelf 
This place, is coming like a ghost town 
No job to be found in this country 
Can't go on no more 
The people getting angry 

This town, is coming like a ghost town”

(The Specials – Ghost Town, 1981.)

Meg kell még említeni két remek kislemezt, melyek nem kerültek LP-re. Egyik a zenekar első kislemeze, a stílust hűen tükröző és két perc negyvenöt másodpercben összefoglaló Gangsters, valamint a rideg Ghost Town. Melynek kísértetiessége a mai napig megmaradt, és aktualitása lemérhető a harminc évvel későbbi 2010-es év Londonjában eluralkodott helyzeten, utcaképeken. Ugyanolyan képeket láthattunk a BBC-n, mint amiről a dal szól: lángoló autók, betört/bedeszkázott ablakok, kifosztott boltok, munkanélküliség, kilátástalanság.

Madness – bolondos dallamok
A 2-tone éra másik nagyágyúja a kezdetben The North London Invaders néven nyomuló, később Prince Buster slágere után átkeresztelődött, és Madness néven ismertté vált hét tagú bolondos-bohókás kollektíva, mely kiemelkedően vicces videói mellett arról híresült el, hogy görcsölésmentesen csakcsupán húsz-huszonöt olyan slágert termelt ki, amelytől akaratlanul is pumpálódik az adrenalin, mosolyra nyúlnak az arcizmok, boogie-ra mozdul a láb, zörögni kezd a halottak csontja. Első lemezük 1979-ben jelent meg, és itt nem érdemes számokat kiemelni, inkább csak annyit, hogy a sorban megjelenő One Step Beyond, Absolutely, 7, The Rise & Fall című lemezek dalai mind egytől-egyig klasszikusok, kötelező hallgatnivalók, mindenkinek, aki nem önmaga ellensége. Ha mást nem akkor érdemes film helyett egy estét inkább Madness dalok youtube-olásával tölteni. A szövegek itt is a korszaknak megfelelően az akkori Angliáról festenek le élénk színű portrét: bűnszövetkezetek, politika, paranoia, szociális szorongás, gyermekkori édes emlékek, szerelem, stb. megfűszerezve humorral, helyenként kellemes melankóliával. Egyes pillanataikban komolyabb tónusokat ütnek meg, ettől függetlenül a humor mindvégig jelen van valamilyen formában, hol előadásmódban, hol szövegben, hol muzikalitásban, hiszen humor nélkül elviselhetetlen lenne ez azt életnek nevezett valami, tömören ez volt a banda ars poeticája is.
  
The (English) Beat
A korszak másik kiváló előadója a The Beat (Amerikában The English Beat néven vált ismertté), mely a fent említett két alapbandához képest némileg visszafogottabb, poposabb volt mind megjelenésben, mind zenében. Ettől függetlenül a ’80 és ’82 között kiadott három albumuk (I Just Can’t Stop It, Wha’ppen?, Special Beat Service) remek munka és kellő számban tartalmaz jó értelemben vett frankó slágereket (melyek közül az egyik legjobbat, a Mirror in the Bathroom-ot felhasználták a Rocknrolla c. Guy Ritchie filmben). A szekértáborhoz tartozó másik két csapat a női énekesekkel kiálló The Selecter és héttagú csak csajokból álló The Bodysnatchers szintén említésre méltó bandák, akit érdekel a műfaj, ne hagyja ki!

A ska harmadik hulláma Amerikában emelkedett ki a zenei élet óceánjából, olyan különféle stílusokba hajló előadókkal, mint az Operation Ivy, Sublime, Fishbone, The Slackers, The Pietasters, Sublime, Mighty Mighty Bosstones, Skankin’ Pickle, Reel Big Fish, No Doubt. Ők mind különböztek egymástól, de gyökereikben tagadhatatlanul felfedezhető a 2-tone ska és helyenként a tradicionális ska ízei. A No Doubt csajos-slágeres pop-rockkal dobott fel pár pacát a zenei élet palettájára, az Operation Ivy rántotta be először az amerikai punk rockba a skát, a Sublime a lazulósabb vonalat követte, míg a Mighty Mighty Bosstones szintén a punkot és a keményebb hardcore-t vegyítette a skával, a Fishbone műfajokat keresztező és átívelő stílusáról nem is beszélve (jazz-metal-rap-reggae-ska-funk-punk).

A tradícionális ska lelasultabb, lazább, poposabb változata a rocksteady volt, mely műfaj origójának Alton Ellis (1938-2008) „Rock Steady” számát szokás tekinteni. A rocksteady előadók elsősorban Duke Reid kiadójánál jelentek meg, zenéjüket erőteljesebb, feszesebb, lüktetőbb basszusok és belassult, lágy gitár- és énekharmóniák jellemezték. Az elnevezés hamar elterjedt, majd azokra a társadalmi témákra is alkalmazták, amelyek az amerikai soulban felszínre kerülő igazságtalanságok jamaikai megfelelői voltak. A korszak legnagyobb slágere a The Paragons formáció The Tide Is High szerzeménye, melyet még az is ismer, aki azt hiszi, hogy nem (elsősorban a feldolgozásoknak köszönhetően – Blondie, Atomic Kittten). A rocksteady dalok szövegei középpontjában jórészt a szerelem és az utcastílust képviselő jamaikai vidéki srácok, ún. rude boy-ok élete állt. E zenei irányzat azonban pár éven belül kifulladt, mert jött a reggae, mely besodorta és tartósabb, ütősebb rakétát csavart belőle.

A történet szerint Sir Coxsone Dodd kérte fel a The Skatalites két tagját, Jackie Mittoo billentyűst és Lloyd Knibb dobost, hogy álljanak elő valami frissel, mással. És ők hozták a reggae ütemét. ’63-ban az addigiaknál forróbb, vibrálóbb nyár izzasztotta a jamaikaiakat, így vált szükségszerűvé a ska belassítása. Nem pattogós-táncos, hanem ringatózós, kellemesen lüktető muzsikára volt szükség a tikkasztó hőségben. Másik eredet-monda szerint a forróság mellett a reggae a beganjázott raszták lelassultságához is igazodott. A reggae szó először a Toots & the Maytals klasszikus ska-reggae csapat Do the Reggay dalában hangzott el először ’68-ban.

A reggae fájából olyan gyümölcsök sarjadtak, mint a rasztafáriánus és politikus töltetű roots reggae, a lightosabb, Angliában kialakult lovers rock és egy évtizeddel később, a ’80-as években a pop-osabb dancehall.

A hatvanas évek elején idnuló ska, majd az abból frissen kialakuló reggae közege már magában hordozta és formálta a műfaj legismertebb és egyik legkiemelkedőbb alakját, Bob Marley-t. Robert Nesta Marley 1945-ben látta meg a napvilágot az észak.jamaikai Saint Ann Nine Miles falujában, fekete anyától (Cedella Booker) és fehér apától (Norval Sinclair Marley). Az apa már az esküvő másnapján lelépett, anyagilag amennyire lehetett segítette a családot, de többé nem jött vissza. Bob és édesanyja 1959-ben a főváros, Kingston Trench Town negyedébe költöztek, egy egyszobás lakásba, melynek közös konyhája volt Bunny Livingstone-ékkal, aki Bob játszótársa, féltestvére, majd zenésztársa lett. Mindketten istenítették a környékbeli rude boyokat, és ők is integrálódtak a gettóba, viszont bűnözés helyett a focit és zenét választották, de a közeg megerősítette őket, átvették a szlenget, határozottabb kiállást kölcsönzött nekik a bandába verődés.

Bob Marley & the Wailers
Az akkoriban környéken nagymenőnek számító Leslie Kong-nál ’69-ben, tizenhét éves korában felvett két dalt, a Judge Not!-ot és a One Cup of Coffee-t. Érdekesség, hogy bár kapott két példányt a lemezekből, egyik ismerősének sem volt lejátszója, így a lemezeket a stúdiózás után kapott pénzzel együtt a helyi fizetős zenelejátszókba pörgette, hogy lássa az emberek reakcióit a dalaira. Bunny Livingstone, a pajtás adott volt, hozzájuk csapódott még a közeli Peter McIntosh, aka Pete Tosh, akivel közösen jártak Joe Higgs-hez, a helyi rasztamanhoz, aki ingyenesen oktatta a fiatalokat dalírásra és zeneelméletre. Együtt hárman énekegyüttest alapítottak, mely kezdetben a The Teenagers nevet viselte, aztán szépen formálódott, míg The Wailing Rudeboys, The Wailing Wailers és végül The Wailers lett. Leszerződtek Coxsone Dodd Studio One kiadójához, ahol rögzítették a Simmer Down-t. A szám nem várt siker lett és ’64 februárjában number one lett a jamaikai listákon. A sikerből azonban ekkor a zenészek nem sokat élvezhettek, ugyanis abban az időben Jamaikában nem a dalszerzőé volt a szerzői jog, a copyright, hanem azé, aki a felvételt birtokolta, így a producerek voltak, akik bezsebelték a zsetont. A zeneiparból való pénzszerzés egyetlen lehetősége a saját label alapítása volt. Marley-éknak így nem sok likvid csurrant a sikerből, saját kiadót szerettek volna, de ahhoz meg pénz kellett. Marley megnősült és édesanyjához utazott Amerikába, majd bevonult a Chrysler autógyárba melósnak, viszont nyolc hónappal később kézhez kapta behívóját, de Vietnam helyett Jamaika felé vette az irányt, visszatért Kingstonba és a megtakarított hétszáz dollárjaiból megalapította saját, Wail’NSoul’M record labeljét. Ezután felvette a rasztafáriánus hitet.

„Ev'ry time I hear the crack of the whip
My blood runs cold
I remember on the slave ship
How they brutalised our very souls”
/Bob Marley – Slave Driver, 1973.


A Stir It Up c. szerzeményt Johnny Nash dolgozta fel és első helyezést ért el a brit listákon, mely két szempontból jelentős a Wailers életében, egyrészt felfigyeltek az eredeti dalszerzőre, másrészt a befolyt összegből Marley, Livingstone és Pete Tosh megalapította saját kiadóját a Tuff Gong-ot, majd ’71-ben már nagykiadós lemezszerződést lobogtatott orruk előtt az Island Records.

Livingstone és Tosh közreműködésével, The Wailers néven több nagylemezt is megjelentettek, melyek közül két legjelentősebb az 1973-ban megjelent Catch a Fire és a Burnin’. Mindkettő remekmű, a közös kreatív alkotás csúcsa, ahol közös nevezőre jöttek a kreatív energiák és az erővonalak a ködös gettókból egyenesen a nap epicentrumába mutatnak. Mindkét lemezt zseniális borító mögé rejtették ­ a Catch a Fire eredeti Zippo öngyújtóra emlékeztető képe, ill. a Burnin’ fadeszkákra nyomott stenciles-vésett képe tükrözik a lázadó attitűdöt. Az üzenet végig harcos és rebbellis ­ a Catch a Fire albumon Tosh saját szerzeménye a 400 years katartikus, erőteljes és erőt adó sorai, a Slave Driver-ben a rabszolgaság sanyarú sorsáról emlékeznek, és itt hangzik el a lemez címe is, a Concrete Jungle-ben a nagyvárosi gettók szegénysége elevenedik meg némi romantikával, hiába már nincs lánc a lábán, akkor sem lehet szabad az ember. Az album és a zenekar központi üzenetét az egyszerű szövegű No More Trouble szögezi le egyszer s mindenkorra ­ a baj szaporítása bűn, ne tedd, ne háborúzz, inkább szeretkezz, minden, amire szükségünk van az a szeretet. Ezeken kívül a slágerek, mint a Stop That Train, Stir It Up és a laza Kinky Reggae hozzájárultak a kritikai és közönségsikerhez, végképp’ megágyazva a zenekar későbbi státuszát. Erre dobott rá még pár grammot és füstölte tele újabb mélyről jövő forradalmi hevületű gondolatokkal a szürke égboltot a még ebben az évben megjelenő Burnin’ lemez. Nyitódala, a Burnin’ and Lootin’ szépséges, szomorkás és reményteli. Itt van még a Get Up, Stand Up álláspontja, és az egyszerre félelmetes és zeneileg-szövegileg is humoros I Shot The Sherif gigahit, amit mindenki ismer (van, aki csak az Eric Clapton-féle feldolgozást), illetve a Small Axe, melyet a brit punk-mod banda a The Jam dolgozott fel. 


E két lemezt követően még ’73-ban, azonban Bunny Livingstone és Pete Tosh távozott a zenekarból. Marley nem esett kétségbe, új társakkal felvértezve Bob Marley & the Wailers néven folytatta a küldetést. Ennek tanúbizonysága az 1974-es Natty Dread album. Zeneileg továbbléptek, a Barrett-fivérek ritmusszekciója, Al Andreson gitármegoldásai és az I-Threes női afrovokálja zeneileg kibővítették a palettát, a szövegek pedig egyre csak élesedtek, odamondogatóbbakká váltak, senkit nem kímélve. Gettó-cool. És itt a No Woman, No Cry, hazánk második legfélrefordítottabb dala (a Rock Around the Clock után). ’75-ben a londoni Lyceumban rögzített koncert Live! címmel jelent meg, és a No Woman, No Cry e koncertből kiragadott élő-klipjével sláger lett szerte e földkerekségen.

Ekkor Jamaikában már prófétaként tisztelték, de most már mindenki odafigyelt rá, sztár- és kultuszstátuszba katapultálta magát egyszerre. Szövegileg keményebb hangot ütött meg, amikor Jamaikában a Nemzeti Néppárt (PNP) és Jamaikai Munkás Párt (JLP) közötti politikai viaskodás utcai harcokba torkollott, a pártok hívei rendszeresen összecsaptak Kingston utcáin és több száz életet követeltek. Két nappal a Michael Manley miniszterelnök által szervezett Smile Jamaica békekoncert előtt, 1976. december 3-án ismeretlen fegyveresek rontottak Marley-ékra otthonukban és rálőttek Marley-ra, feleségére, barátjukra Lewis Griffith-re (gyomron lőtték) és Don Taylor menedzserre (öt golyót kapott). Utóbbi három súlyosan sérült, Marley-t a karján érte a golyó. Az eseményt követően közleményben kijelentette, hogy a történtek egyáltalán nem tántorították el, hogy fellépjen a koncerten. Másik nagy jelentőségű koncert a ’78-as One Love békekoncert volt, mely célja az összegyűjtött pénz visszaforgatása a katasztrofális higiénés állapotokba, azok javítása. A koncert kiemelkedő pillanata volt, hogy a két ellentábor, a PNP és JLP elnökeit felhívta a színpadra­ Michael Manley és Edward Seada­, ahol kezet fogtak egymással és összekulcsolt kezüket a magasba emelte. Megható pillanat volt, sajnos politikai következménye nem lett, belekényszeredetten játszották el, hogy örökre félreteszik egymás iránt táplált gyűlöletüket.

„Cost of livin' gets so high,
Rich and poor they start to cry:
Now the weak must get strong;
They say, "Oh, what a tribulation!"
Them belly full, but we hungry;
A hungry mob is a angry mob.
A rain a-fall, but the dutty tough;
A pot a-yook, but d' yood no 'nough.”
/Bob Marley – Them Belly Full (but We Hungry), 1974.


1977-ben jelent meg az Exodus c. album, mely Marley sokoldalúságát tükrözi. Két központi téma a politika és a szerelem a lemezt kettészelve van jelen az albumon. Az első oldalon csatasorba állított politikai töltetű dalok sorjáznak, míg a másik oldal kicsit visszafogottabb, harmonikusabb, a szerelem témáját boncolgatja. Az album címe a vallásból származó Afrikába való hazatérésre utal és a címadó dal is ezt közvetíti. Zeneileg pszichedelia, rock, dub, funk, reggae, egy csipetnyi diszkó vegyül. Az albumot a Time magazin a XX. század legjobb lemezének nevezte, a Rolling Stone Minden idők 500 legjobb albuma c. kötetében pedig a 169. helyre sorolták, továbbá Will Smith is ezt tartja Az albumnak, orrvérzésig hallgatja, holott kívülről fújja a szövegeket a Legenda vagyok c. filmben két zombigyilkolás között. Kétségtelen, az óriási Legenda maga Bob Marley volt a maga 163 cm-ével. Az 1984-ben megjelent legsikeresebb és legismertebb számokat tartalmazó Legend válogatáslemezből több mint 14 millió példány kelt el szerte a világon, többszörös platina.

Azonban mégsem ezt az albumot, hanem inkább a fentebb említetteket érdemes felkutatni, ugyanis a tipikus agyonjátszott slágereken túl van az igazság, a törékeny, ugyanakkor perzselő, atmoszférikus zenékben. Olyan dalokban, mint a Concrete Jungle, Slave Driver, 400 Years, No More Trouble, Get Up Stand Up, Hallelujah Time, Burnin’ and Lootin’, Small Axe, One Foundation, Them Belly Full (but We Hungry), Rebel Music, So Jah Se’h, Natty Dread, Revolution, Positive Vibration, Roots, Rock Reggae, Johnny Was, Crazy Baldhead, War, Rat Race, So Much Trouble in the World, usw. etc, stb..... Üzenetet akart eljuttatni a hallgatóságához, hirdette a rasztafáriánus hitet, a társadalmi egyenlőséget, testi-lelki felszabadulást, fellépést az elnyomó rendszer ellen, önmagunk és álmaink megvalósítását, a szeretetet, tiszteletet, együttérzést, egyenlőséget, empátiát.



„Possessions make you rich? I don’t have that type of riches. My riches is Life.”

1977. május 13-án francia újságírók ellen fociztak, amikor megsérült a jobb nagylábujja. A sérülés rosszindulatú burjánzásnak indult, rákos lett. A raszták hitvallása tiltja a csonkítást, amputálást, nem engedte, hogy lábujját amputálják. A rák átterjedt tüdejére, májára, agyára és gyomrára. 1981. május 11-én meghalt. Egy Gibson Les Paul gitárral, Bibliával és egy zacsi marihuánával temették el. Még életében nemzedéki ikon lett, halála után istenként tisztelték. A jamaikai szegényeknek mai napig Reménysugár a reménytelenségben, akár az aranyszínű rum megcsillanása a fekete kóla buborékjai között. Mindössze 36 éves volt, de ez a rövid életpálya is elég volt ahhoz, hogy a jamaikai gettók mélyéről indulva is példaértékűen sikerüljön megélni, átélni, beszívni, visszasugározni és prizmaként szétszórni az Élet fényét.

Vitathatatlan tény, hogy a reggae műfajában Bob Marley & the Wailers az epicentrum, és sokan sajnos itt meg is állnak, viszont érdemes megismerni további jeles karaktereket is.

A régi vicc, mely szerint „-Mit mond a raszta, ha elszáll a fű hatása? -Mi ez a szar zene?!” konzekvenciája nem minden esetben igaz.
Toots and the Maytals - A reggae névadói
’72-ben állt elő a hatvanas években már ismertté vált, a The Wailers legnagyobb konkurenseként emlegetett háromtagú énekegyüttes, a Toots & the Maytals Funky Kingston c. korszakalkotó lemezével, mely ötvözte a ska, reggae, gospel, soul, rock stílusokat. A hetvenes évek Angliájában újra felfedezték őket a modok, majd a punkok is ­ Pressure Drop c. szerzeményüket a legklasszabb és coolabb punkbanda a The Clash, Monkey Man c. dalukat pedig a 2-tone alapító The Specials dolgozta fel. Az év másik fontos reggae nagylemeze Big Youth tolmácsolásában a Screaming Target volt. Big Youth-t tartják számon, mint az első énekes, aki színpadon vállalta a raszta fürtöket. Dalszövegeiben hirdette a hitet, társadalmi problémákat, mivel maga is gettókban nevelkedett, ezért hitelesen tudott közvetíteni a nyomorról.

Big Youth – egyenesen a gettóból
1975-ben jelent meg a roots-reggae zenész Burning Spear ­született Winston Rodney-ként St. Ann’s Parich-ben, ahol Bob Marley és a fekete polgárjogi harcos maga Marcus Garvey is, akinek a nevét viseli az album­ harmadik lemeze. A két fekete harcost ábrázoló borító mögé rejtett fekete bakeliten a zene nyelvén szólal meg az örökös az igazságtalansággal szemben vívott szabadságharc. A lemez anno felhívta a világ figyelmét a reggae-re és biztosítja az eljövendő generációk számára, hogy Garvey nevét soha ne feledjék.
  
Pete Tosh – Marley és Livingstone zenésztársa, haverja
1976-ban aratták a reggae legbőségesebb termését, több fontos lemez is megjelent, köztük Marley gyermekkori barátjának a Wailers-ből kivált Bunny Livingstone-nak az azóta már roots klasszikusnak számító Blackheart Man c. lemeze, ill. a szintén Wailers-es Pete Tosh beszédes című Legalize It albuma, mely széles érzelmi palettáról válogat, és helyenként szellemesen alkalmazza az iróniát és humort. E két kiváló előadó kilépve Marley árnyékából (ahol már korábban is nagyot alkottak) maguk is jelentős előadókká váltak és egy jókora, vaskos érzelmi-muzikális jointot passzoltak be a reggae körébe. Ebben az évben jelent meg Max Romeo War Ina Babylon albuma, a The Upsetters háttérzenekarral. Az album legjobb dalai közé tartozik a One Step Forward, Norman, War Ina Babylon és a zseniális ihletettségű I Chase The Devil, melyből a The Prodigy samplerezett ki magának egy szeletet, hogy megküldje vele az Out Of Space c. dalt. Maradjunk még mindig ennél az évjáratnál, ugyanis ekkor jelent meg Junior Murvin gettós Police and Thieves klasszikusa kislemezen, melyet ’77-es debütjére fel is rántott a The Clash.

Max Romeo
„Lucifer son of the mourning, I'm gonna chase you out of earth!

I'm gonna put on a iron shirt, and chase satan out of earth

I'm gonna put on a iron shirt, and chase the devil out of earth

I'm gonna send him to outa space, to find another race

I'm gonna send him to outa space, to find another race



Satan is an evilous man,
But him can't chocks it on I-man
So when I check him my lassing hand
And if him slip, I gaan with him hand

I'm gonna put on a iron shirt, and chase satan out of earth
I'm gonna put on a iron shirt, and chase the devil out of earth
I'm gonna send him to outa space, to find another race
I'm gonna send him to outa space, to find another race

Him haffi drop him fork and run
Him can't stand up to Jah Jah son
Him haffi lef' ya with him gun
Dig off with him bomb


Move ya with your gun
Mi sey fe lef' ya with your bomb...”

/ Max Romeo and the Upsetters – I Chase the Devil (1976.)

További nagy névnek számít még az Israel Vibration nevű trió, mozgássérült tagokból, Bob Marley személyes kedvencei, ill. a mai napig aktív Horace Andy roots reggae énekes, dolgozott a Massive Attac-kel, ill. közreműködött King Tubby és Prince Jammy dub-os cuccainál. Érdemes felkutatni Anglia reggae helytartóit, a Steel Pulse-t, ’78-as Handsworth Revolution lemezük a korszak legjobbja, melynek szellemi hevületén érződik az akkori brit punk-hullám lökése.
 
Steel Pulse – nagyvárosi reggae Angliából
A ska belassulása megszülte a reggae-t és ebből egy újabb gyökvönással megkapjuk a dub-ot. A dub-ra az erőteljes basszus és a visszhangosított effektek jellemzőek. A 45-ös fordulatszámú kislemezek „B” oldalára az eredeti dal dub verziója került, mely általában zajokkal megtüzdelt, lüktető, torzított, ugyanakkor szellős instrumentális zene volt, ritkán tartalmazta az eredeti vokált, vagy, ha igen, akkor levágva, megnyújtva, széteffektezve, de semmiképp’ sem eredeti formában. Így alakult ki a kezdeti dub-kultúra, mely már a remix-korszak előfutárának tekinthető. A „B” oldalra pakolt dalok instrumentális változata arra is szolgált, hogy a sound systemek során a deejay rátoastolhasson. E műfaj hatása érződik a hetvenes-nyolcvanas évekbeli brit post-punk bandákon, ill. meghatározta a kilencvenes években kialakuló elektronikus zenéket. A dub három királya és alapítója King Tubby egykori rádiószerelő, poti-tekerő és hifi-master, Lee „Scratch” Perry az őrült mágus és Prince Jammy
 
Lee „Scratch” Perry ­ a dub zseniális őrült-tudósa
A hatvanas-hetvenes években létrejött ska és reggae a csóró fekete srácok zenéje volt, értékrendet közvetítő funkciót töltött be. A zene maga köré gyűjtötte a külső karakterjegyeket és hozzárendelte a belsőt, feltöltötte tartalommal, lelket adott neki, ezáltal új szubkultúrát teremtve. A hetvenes évek végén Angliában a punk mellett a reggae számított az egyetlen harcos műfajnak. Jamaikából egy szebb élet reményében Angliába vándorló feketék importálták a ska-t és a reggae-t, melyet az ottani zenekarok rögtön megkajáltak, beépítették zenéjükbe, jókorát merítettek a műfaj lookoutjából (modok, skinheadek, rudeboyok), ily’ módon új vért pumpált a szétheroinozott punk zene ereibe és beoltotta az egész világot a sötétség ellen. Jazz, punk, rock, funk, pop, electro, rap és hiphop, minden beszippantott magába egy picit a karibi zenék szmogjából.

A műfajok egybeolvadásában és népek keveredésének Bábeli zűrzavarában, az anyaföldet teljesen lebetonozott hajtós világban gyakran megfeledkezünk gyökereinkről. A reggae propagálta a gyökerek felkutatását, az azoktól való el nem szakadás fontosságát, a természeti értékek, a szocio-problémák, a rendíthetetlen szabadságvágy, a tisztelet, szeretet, együttérzés szócsöve lett. Segít emlékezni és nem engedi feledni, hogy merre kell elindulni, ha az ember szeretne visszatérni a forráshoz, istenhez, önmagához.

Love. Life. Regret.

_adam

TOP 5 reggae lemez:
#01 Bob Marley ­ Exodus (1977)
#02 Max Romeo ­War ina Babylon (1976)
#03 Toots and the Maytals ­ Funky Kingston (1972)
#04 Willie Williams ­ Armagideon Time (1978)
#05 Steel Pulse ­ Handsworth Revolution (1978)

TOP 5 „2-tone ska” alapvetés:
#01 The Specials ­ More Specials (1980)
#02 Madness ­ One step Beyond (1979)
#03 The Specials ­ The Specials (1979)
#04 The Beat ­ I Just Can’t Stop It (1980)
#05 The Selecter ­ Too Much Pressure (1980)


A MŰFAJ PIONÍRJAI
A ska nagy öregjei és kultikus alakjai Desmond Dekker, Prince Buster, Laurel Aitken,, Derrick Morgan. A reggae nagy klasszikusai: Bob Marley & the Wailers, Bunny Livingstone, Peter Tosh, Junor Murvin, Burning Spear, Israel Vibration, Willie Williams, Toots & the Maytals, Big Youth, Max Romeo. A 2-tone nagyjai az alapító The Specials, majd a Madness, The Beat, The Selecter. A dub zászlóshajói Lee „Scratch” Perry, King Tubby.

MÉLTÓ KÖVETŐK
The Toasters, Operation Ivy, Streetlight Manifesto, Sublime, Mighty Mighty Bosstones, Pannonia Allstars Ska Orchestra, Damon Albarn.

KÖTELEZŐ IRODALOM
Timothy Whire: Catch a Fire – Bob Marley (Cartaphilus, 2009.)

KÖTELEZŐ MOZI
Jack Hazan & David Mingay – Rude Boy (1980)
Joe Massot - Dance Crazev(1981)
Kevin MacoOnald – Marley (2012)
Perry Henzell - The Harder They Come (1972)

ÉRDEKESSÉG
A 10cc nevű rockbanda 1978-as Dreadlock Holiday c. dala.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése